Първото посещение на детето в денталния кабинет често представлява повод за притеснение у родителите – как ще реагира на необходимостта от лечение и свързаните с него нови усещания, на различната обстановка в лечебния кабинет и на запознанството с денталния екип.
Денталното лечение на малките пациенти е изключително отговорна и предизвикателна задача за всеки лекуващ лекар. Основната разлика между лечението на деца и възрастни са взаимоотношенията. При възрастните взаимоотношенията са еднопосочни: лекар-пациент, докато в детската дентална практика съществува така наречения „педодонтски триъгълник“: дете-родител-лекар, като най-важно в тези взаимоотношения е детето. Родителите, от своя страна, имат основна роля във формирането на поведението на детето още от ранна възраст – до голяма степен те са тези, които определят първоначалното му отношение към собственото му здраве и лечение.
Преди първото посещение на детето в лечебния кабинет е неоходимо родителите предварително да бъдат запознати с това, което предстои от денталния лекар. Специалистът трябва да даде насоки на родителите как да подготвят детето и от своя страна да получи информация относно притеснения и страхове, които то има. Всичко това подготвя и двете страни за момента на първата среща на малкия пациент с денталния екип. Подготвените родители са по-малко тревожни като това рефлектира и върху децата.
Съвети към родителите:
- Представете посещението при зъболекаря като нещо обичайно – например посещението при фризьора.
- Обяснете на детето на разбираем език защо е важно да има здрави зъби и как зъболекарят е този, който ще помогне това да се случи.
- Дайте положителен пример със себе си и колко харесвате да ходите на зъболекар – децата обичат да подражават на родителите си.
- НЕ плашете детето с посещенията при зъболекаря и НЕ разказвайте за свои негативни преживявания на денталния стол.
Първото посещение на детето, когато не е по спешност, е препоръчително да се отделя за запознанството му с обстановката, екипа и основния инструментариум. Прави се профилактично почистване на зъбките и основен преглед, като се преценява поведението на детето в кабинета, което ще определи какви ще са следващите стъпки, които лекарят трябва да предприеме.
Не трябва да се забравя, че всяко дете е различно и денталният лекар трябва да подходи индивидуално към всеки малък пациент, съобразно неговите конкретни нужди.
С общи усилия, търпение и взаимно доверие, посещенията на детето при денталния лекар могат да се превърнат в удоволствие и за двете страни ☺.
Автори: Д-р Василена Иванова, Д-р Нора Дамянова