Рискови ли са междинните хранения за зъбите?

Защо когато прекарваме повече време вкъщи хапваме по-често? Питали ли сме се дали това не нарушава нормалната флора (бактериалната среда) в устата ни? Дали поддържането на постоянно ниско pH не води до благоприятна среда за развитие на кариес?

Храненето, оралното и общото здраве на човека са взаимосвързани. Видът, честотата и консистенцията на храната са от основно значение за здравето на зъбите ни. Най-рискова за кариес среда се създава при честите приеми на прости въглехидрати, най-вече захарните изделия.
Въглехидратите (ВХ), които приемаме през деня, служат за храна на кариесогенните бактерии, които от своя страна ги метаболизират до киселини, а те извличат минералите от структурата на зъба. Резултатът е развитие на кариес. При всеки прием на ВХ, киселинността в устната кухина се увеличава изключително бързо. Колкото по-чест през деня е този прием, толкова по-дълго киселините се задържат в близост до повърхностите на зъба и предизвикват развитието на кариозен процес. Затова наличието на няколко междинни хранения през деня се смята за един от най-рисковите хранителни навици, тъй като по този начин няма възможност да се нормализира киселинността в устата. Поради това храненията трябва да бъдат ограничени до три основни. По този начин защитните функции на слюнката успяват да нормализират оралното pH.

От значение, освен честотата на прием на въглехидратите, е и техният вид. Простите въглехидрати, като захарта (най-кариесогенният ВХ), се разграждат лесно и бързо от бактериите до киселини. Ако бъдат и кулинарно обработени (всички сладкиши), разграждането им става още по-лесно. Тогава ВХ стават по-лепливи, което от своя страна спомага за образуването на плака. Те се залепват по зъбните повърхности и трудно могат да бъдат почистени.

ВХ представляват основен енергиен източник за човека, както и основна храна на бактериите в устата. За да се намали или избегне тяхната кариесогенност, е необходимо да се спазват следните препоръки:

  • Храненията да бъдат ограничени до 3 основни за деня (закуска, обяд и вечеря).
  • Да се приема храна с по-твърда консистенция, която стимулира очистващото действие на слюнчения ток .
  • Да се избягва приемът на храни, съдържащи прости въглехидрати – сладкиши, бял хляб и др.
  • След хранене може да се дъвчи дъвка без захар или с естествен подсладител (стимулира слюнчения ток и почистващата му функция).

Нека запазим усмивката си сияйна и зъбите си здрави!

Автори: Д-р Василена Иванова
специализира в сфера Детска дентална медицина

Д-р Нора Дамянова
специалист по Оперативно зъболечение и Ендодонтия
тел. за връзка: 0899 12 88 52

Дентално студио Норадент

Споделете във Facebook:

Оставете коментар