Дентално здраве в ситуация на пандемия

Близо месец вече страната ни е в условия на извънредно положение. Това налага редица рестрикции и забрани, които в днешните времена на възможности и улеснена комуникация, биват приемани трудно от по-голяма част от населението. За щастие живеем в дигитализиран свят, което ни позволява известна свобода – поръчваме храна онлайн, плащаме сметки онлайн, дори някои работим от вкъщи. Но какво става, ако ни заболи зъб? Или имаме планирано посещение за лечение при дентален лекар? От каква степен на важност е поддържането на оралното ни здраве в условията на изолация и карантина?

Всъщност във време  на световно разпространена вирусна инфекция, грижите за оралното и денталното здраве са по-важни от всякога. Както всички останали инфекциозни заболявания, COVID-19 отслабва имунната система, което ни прави по-податливи на други инфекции. Спадът в имунитета може да доведе до екзацербация (изостряне) на заболявания, свързани с възпаление на венеца (гингивит), хронични заболявания на периодонталните тъкани (периодонтити), което е съпроводено със силни болки.

Кои манипулации могат да изчакат и кои изискват незабавна намеса?

Всеки случай, който може да се приеме за неотложен и спешен като силна болка, инфекция, подуване, травма на зъб, паднала обтурация (пломба), счупен зъб е редно да бъде  разрешен, колкото се може по-бързо.

Новият коронавирус се разпространява по въздушно-капков път. Работата на денталните лекари е свързана с използването на турбини и наконечници, които произвеждат аерозол, в който могат да се съдържат вирусни частици. Поради тази причина е от изключителна важност да се вземат мерки за минимизиране на риска от инфектиране със заразата:

  • Денталните лекари трябва да носят предпазно облекло, маски, очила, шлемове, ръкавици.
  • Преди и след всеки пациент помещенията се проветряват и дезинфекцират щателно. Почиства се с дезинфектант всеки предмет и всяка повърхност, с която пациентът или денталният лекар е бил в контакт.
  • Осигурява се интервал от поне 1 час между пациентите.
  • Графикът се разрежда максимално, за да се намали човекопотокът за деня.
  • Всеки пациент преди посещението бива подробно разпитан за минали пътувания и възможни симптоми.
  • Всички списания и ненужни предмети от останалите помещения (чакалня, тоалетна) се премахват, за да се намали рискът от контактно заразяване. 

Автор: Д-р Василена Иванова

Дентално студио Норадент

Споделете във Facebook:

Оставете коментар